17 juni 2008

Fotboll förklarar världen.

Läser: Tor! - the story of german football av Ulrich Hesse-Lichtenberger. Jag får medge att jag är svag för Europas målrikaste liga. Tysk fotboll är hejdlöst underskattad och tråkigt behandlad av media.
Att läsa fotbollshistoria är såklart att läsa om samhällets utveckling. Fotbollen låg taskigt till både i Preussen och i DDR. Det finns ett odisciplinerat och okontrollerat drag i fotbollen som man inte gillar i totalitära samhällen. Man är ett lag, men alltid med möjlighet till individuell briljans. Som rockmusik och jazz. Det hotar. Men fotbollen i Nazi-Tyskland var en anpassling, som utestängde judar innan det blev lag. Hesse-Lichtenberger redovisar sakligt och tydligt.
Han räds inte sanningen, även när den stör bilden av fotbollen som rebllen.

Sen har jag klippt mig med idag. Det fanns en tid då min frisyr hade väldigt stor betydelse för mig. Det känns som evigheter sen.

Inga kommentarer: