13 juni 2008

Dela vabbandet.

Så min sista arbetsdag före semestern blev en vab-dag, dårå. Det var inte bara glada miner på jobbet när jag ringde och berättade. Rätten att vara hemma med ersättning när ungarna är sjuka tar vi för given, skulle jag säga. Det ska vi nog inte göra. I vårt land där alla sociala rättigheter ifrågasätts av regeringen och vi betraktas som parasiter tills vi bevisat att vi är liljevita, så kan vabben ryka all världens väg en vacker dag. Eller så kräver man sjukintyg från första dagen, vilket inte är praktiskt möjligt. Men visst är vabbandet ett problem, fast ur en liten annan vinkel. Samtliga mina kvinnliga arbetskamrater med barn tar ut samtliga vabdagar om deras barn är sjuka. Eller nästan, i alla fall. Det gör att vår verksamhet får lägre kvalitet och att löneutvecklingen avstannar och de blir än mer beroende av en försörjare. Jag brukar ibland skoja och fråga om det är dom eller jag som är ensamstående, för trots att mitt och exets samarbete inte är på topp, typ, så delar vi rätt bra på vabbandet. Antagligen gör vi det därför att hon tjänar mer än jag. Jämställdhet finns bara (om det alls finns) i relationer där parterna antingen är socialt jämlika eller (i heterotvåsamhet) om kvinnan har en högre inkomst.
Nu fattar ni vart jag vill komma och det stämmer: dela vabdagarna rakt av mellan vårdnadshavarna, oavsett om dom bor ihop eller inte. Introducera det så att folk får tid att anpassa sina liv, men gör det. Det är rimligt. Jämställdhet kan man inte snacka sig till, det måste lagstiftas.

8 kommentarer:

Cecilia sa...

Varför ska man dela och inte få välja?
Tänk på folks ekonomi först.Man kanske förlorar flera tusenlappar på att den ena måste vabba.

Anders sa...

Det är anmärkningsvärt att folk som tjänar många tusen mer än jag inte har "råd" att vabba. Då är det något som behöver ändras, tycker du inte?

Cecilia sa...

Jag menar att om man är en familj där den ena parten tjänar så pass mycket mer är det svårt att vara hemma och vabba för då förlorar familjen en stor del av månadsinkomsten.

Anders sa...

Jag förstod att du menade så, men jag vill ha en ändring bl a därför att det kommer att leda till att mammors löner går upp relativt pappors. Plus allt det andra goda som ett mer jämställt föräldraskap för med sig.

AnnaX sa...

Bra idé!
Individuell föräldraförsäkring är min favorit-käpphäst, delad vabb hade jag inte ens tänkt på, men det är klart att det skulle vara bra för jämställdheten på arbetsmarknaden.

Anders sa...

Vi är som vanligt överens, AnnaX.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Det märkliga är att det ändå alltid är möjligt för mamman att vab:a om hon är den som tjänar mest. Är rollerna omvända är det plötsligt mycket svårare. Jag tjänar kanske 10 000 kr mer/månad än min man och jag har tagit ut flest vab-dagar av oss två. Sen har han iofs varit hemma mer (han jobbar på schema och vi kan pussla rätt mycket).

Anonym sa...

Men varför slunga sjukt barn mellan boende för att utjämna vab:en? Sin sak om sjukdom infaller på boendetiden eller om man bor under samma tak. Alternativt att man som förälder kan vab:a hos den andra föräldern om boendet under sjukdomen är just där.
Men man får inte använda barnen som en brygga, vare sig det gäller det ena eller det andra.
Om barnet blir sjukt under mammaperioden så ska barnet väl inte behöva åka sjukt till pappa bara för att han inte vab:at lika mycket som mamman?
Det viktiga är att barnet får vara hemma och vila sig friskt. Inte vem som vab:ar eller att allt alltid är rättvist. Tycker jag.
Barnen främst.