24 april 2008

Fika mitt i gatan.

Så går vi från Möllevångstorget ner till Nobelvägen och ställer oss mitt i gatan för att visa att vi inte accepterar att bilarna tar så mycket plats, skitar ner så mycket och hotar vår hälsa. det är lugnt och en värme och humor. När det kommer bussar, lämnar vi plats och applåderar de som väljer kollektivt.
Vi fikar mitt i gatan och minstebror ritar ett stoppmärke i asfalten.
Mellanbror får flera gånger dra fram brikanylen, hans luftvägar är kassa och jag förbannar dom som tycker sig ha rätt att vräka kvävedioxid i halsen på honom.
Det kan inte vara rätt.
Vi träffar Chris och Lucas och Lari stannar en stund mellan fullmäktige och hemmet. Men mest är det unga människor som har det där drivet att göra nåt tydligt och positivt. Vi snackar med poliserna, dialog är bra och vi förstår varandras uppgifter. Efter att jag och bröderna dragit hemåt kör en bil rakt igenom demonstrationenståget och skadar två personer.
Det kan väl inte sägas tydligare.
På väg hem pratar jag och bröderna om trafik, om fotboll och om vänskap.
Vi har det bra, vi.

Inga kommentarer: