17 februari 2008

Ni där, tar ingen risk, är varken fågel eller fisk.

Victor Jara skriver i en av sina sånger om dom där som inte vågar ta ställning, som varken är fågel eller fisk. Ibland hejar dom på mig i smyg, som en lite kinky grej, medan livet går vidare. Eller så är de radikala åsikterna en liten assesoar som man plockar fram på fester och i diskussioner. Men att leva en radikal politisk övertygelse i sanning är inte lätt. Det kostar vänner, relationer och gör att man nu och då hamnar utanför gemenskaper man tagit för givna. Man blir anklagad för att vilja ändra på allt, för att första trevliga stämningar och gamla fina traditioner.
Men det får kosta det det måste kosta.
Jag ska i varje given situation kunna se in i mina fyra barns bruna ögon och säga att jag gjorde det som var rätt och att jag hellre gjorde fel än inget alls.

1 kommentar:

Em sa...

Hellre medveten och både ensam och olycklig, än omedveten och lycklig idiot.