22 december 2007

Läser Stieg.

Så, nu gör jag som ni säger och läser Stieg Larssons sista bok. Hittills har jag låtit bli. Det skulle liksom inte vara jag att läsa en populär författare, ni fattar. Men nu gör jag det och har kommit en bit in i boken. Personporträtten är mer än lovligt grovhuggna. Man är god eller ond, snäll eller dum. Det är så enkelt så. Geni eller dumhuvud. En inkvoterad bög ser vi också. Den kvinnliga hjältinnan är helt skruvad i huvudet och dessutom liten som en pygmé, men stark som Tarzan.
Storyn är krystad, att det är osannolikt gör inget, men det är inte ens spännande.
Samhällskritiken känns lite trött.
SÄPO är högerextremister och en stat i staten. Gäääsp.
Man har läst det förut.

NU: en romkom på TV. Vackrare flyktsoda finns inte.


Har köpt mig en tröja med New Yorks subwaynät på. Nörd, jag?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Då ska jag fortsätta vägra Stieg. Det slår aldrig fel - sånt som alla prisar gillar jag aldrig. Det är ofta för enkelt, gamla sanningar typ.

Tur att vi är så jävla upplysta. Funderade på det när jag tömde diskmaskinen imorse. Helt oironiskt.

Anders sa...

Ja, det får vi lov att säga att vi är. Vi är medvetnare än de flesta. Det har fan inte kommit gratis heller.

Anonym sa...

shit ja, visst är den hemsk? jag kunde inte ens läsa ut den...