23 december 2007

Keep hope alive.

Så blir det kväll, den 23 december. Mässingsorkestern har spelat på gården och vi har dansat runt granen och druckit glögg. Men kvällens skönaste stund är när jag läser Bröderna Lejnhjärta för minstebror. Astrid Lindgrens klara och rediga uppgörelse med radikalpacifismen och hyllning till motstånd och solidaritet.
Jossi ger Karl några kakor, för än är han inte avslöjad som förrädaren; än är inte katlamärket inbränt i hans bröst. I sängen ovanför ligger mellanbror och läser manga och minstebror lyssnar på mina ord och jag tänker att detta är ljuvligt.
Samtidigt korsas mitt sinne av reflektioner. Sagan vävs ihop med mitt eget årsbokslut, som håller på att färdigställas inne i skallen.
Nästa år sätter jag förväntningarna på sparlåga. Det finns så många som vill väl, men som ändå ger efter för minsta motståndets lag när det kniper.
I år har jag exponerat mig för mycket, trott för mycket på människors ord.
Blivit sviken och besviken.
Mellanbror bläddrar i sin mangatidning, äldstebror sitter vid datorn.
I morgon är det julafton.
Happy holidays, stora och små, keep hope alive.

1 kommentar:

Anonym sa...

En önskan inför det nya året: Jag tycker du ska blogga t-shirttryck. Du har en del intressanta sådana har jag lagt märke till. Gärna med historien bakom dem också.

(Och detta inte bara för att jag gav dig detta århundradets coolaste tisha ;))