08 november 2007

"Man måste bestämma sig"

Läser om Bonde söker fru. Det är ett enkelt sätt att nära sin kritik mot hetero- och tvåsamhetsnormen. Bonniers sanningsägartidning förmedlar att en av dom som vill bli bondhustru sätter press på bonden Anders (ja, jag vet...men Danmarks statsminister heter också så och det är VÄRRE) och vill att han "bestämmer sig", för gillade två, gjorde man i ettan, som det heter. Skulle vilja fråga henne när hon kom ut som tvåsamhetsnormativ, men skitsamma. Alla dessa dejtingprogram bygger ju på just det och på att man ska "komplettera" varandra. Ska man bo på landet, måste man anpassa sig, som min vän säger. Men kompletteringen handlar alltid om att kvinnan ska stå i köket och ta hand om ungarna, medan mannen är ute och bringar hem baconen, för att travestera ett amerikanskt uttryck. I våras åkte jag också ovetandes in i en dokusåpa med ovanstående ingridienser och några till. "Man kan bara älska en", sa visst bonden som den gången såg sin värld rubbas. Nä, bönder och andra, man kan älska fler. Mina fyra barn älskas lika mycket av mig, kan jag försäkra.
Och talet om att komplettera varandra är att be om könsmaktsordning.
Här är en som vägrar.
Du är inte min, jag är inte din, för man kan inte äga varann, som det står i visan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grrr...du är bra när du biter till:) Kan du inte skriva om vad du VILL ha istället för allt i tvåsamheten du inte vill ha eller gillar? Gör en lista på det perfekta förhållandet...en utopi kanske men ändå!