16 oktober 2007

De grönas trafikkampanj i Malmö

De gröna i Malmö kör en trafikkampanj nu i oktober.
Och med fantasi och kärlek, snarare än aggressivitet och hat.
Udden är mot biltrafiken, såklart och för kollektivtrafik och cykling.
Det går liksom inte att komma undan, (även om flygskatten som alliansen tog bort, också vore en bra sak). Mina tappra läsare vet att jag bor alldeles bredvid en gata där inpendlade lantisar har höjt halten av kvävedioxider så högt att det hotar mina ungars hälsa. Så fel och sjukt ego. Det jag skulle vilja är att fler arbetsplatser lokaliserades till grannkommunerna.
Det är inte lätt, alla företag vill ligga i stan, helst med utsikt över sundet, men det vore något ändå. Blir det dyrare krångligare och svårare att köra bil (och paja mina ungars hälsa) så låter nog folk bilen stå och skapar jobb på närmre håll (eller flyttar).
Mikaela, charmig och smart ekonomisk-politisk talesperson för oss i riksdagen, var här i förrgår och presenterade vårt motförslag till alliansbudgeten.
Vi vill lägga på bensinskatten så vi når upp till en kronas höjning.
Det måste svida i plånboken rejält, tror vi, för att folk ska ändra sin livsstil.

Inga kommentarer: