02 september 2007

Stan vinner.

Det är ett återkommande samtalsämne med den gravida, frågan om land eller stad. Och jag håller som sagt på stan. Det är ingen tillfällighet att människan så fort hon kunde slog sig samman med andra först i byar och sedan i städer och ingen tillfällighet att feodalherrar och kungar velat sprida ut oss. Radikala idéer uppstår bland människor som är förenade och föråldrade strukturer lever längst på landsbygden. Världen över.
Bor vi utspridda kan vi inte göra revolution.
Här har jag chansen att leva som jag vill och lär och här kan jag möta en mångfald av människor. Jag tror mina barn blir bättre vuxna så.
Min äldste son kan välja barn- och fritidsprogrammet utan att det höjs ett enda ögonbryn och jag kan leva utan gudar och bilar bäst jag önskar.
Världen är grönare och rödare i stan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En stad är underbar om man har tillgång till det andra alt. också.Annars blir det ganska snävt.

Anders sa...

Skogen finns ju där ute, så det är bara att ta bussen eller cykla dit.