14 september 2007

Fredag, frihet, lycka

Det är fredag och jag är trött och lite sliten. Har sovit lite kasst och tankar virvlar runt i huvudet som bladen nere på Kungsgatan som faktiskt börjat falla nu. Tre dagar i följd har jag haft kvällsaktiviteter, dessutom, något som jag annars vant mig av med. Igår satt vi på jobbet och spånade på temat "Vad är frihet?", som ska prägla områdets verksamhet under året, hela vägen från oss till nionde klass. Det är lättare sagt än gjort. Frihet kan vara att få välja, men frihet kanske också kan vara att slippa välja. Och, nej, halalbarnen kan ju inte få välja att äta kött och köttbarnen kan inte få välja vegetariskt. Men vi enades i alla fall om att man måste få vidga sina vyer, för att få frihet att kunna forma sitt liv. "På Rosengård lever man inte så fett", sjunger Frans i Zlatansången och utflykter och friheten att välja utflyktsmål och pålägg var lätt att enas om. Det var värre med genusfrågorna och somligt soma jag inte ens pallade gå in på.
En annan sak har jag lärt mig i veckan och det är att lyckan inte stiger med ökad bnp. Det är vetenskapligt bevisat.
Grön politik kan vara lyckopolitik.
Gatukontorets stora kampanj om HUR biltrafiken ska minska i Malmö startade i veckan.
Lycka är att få andas frisk luft, för fler dör av biltrafikens föroreningar än av trafikolyckor.
Och din frihet att köra bil överallt är mindre värd än mina barns rätt att andas frisk luft. Tammefan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men flytta ut på landet då.

Anders sa...

a: Ju fler som bor på landet, desto sämre blir miljön.

Anonym sa...

Håller med Vilse. Landetboende använder bil mer än stadsboende, så de så.
Landetgubben med traktor, bil o skördetröska