21 april 2007

Trainspotting

Jag vet att Göteborg-Sjövik lades ner 1967 och att Malmö-Ystad invigdes 1874.
Jag kan skilja på Rc4 och Rc5, trots att dom ser nästan likadana ut.
Och Djurgårdslinjens mustang är inte en äkta A25:a, utan en G-vagn från Malmö, trots att den är blå.
Sådär kan jag hålla på ett tag och då är jag ändå en nolla jämfört med de TUNGA tåg- och spårvagnsnördarna.
Och trainspottandet hade en stor del av skulden till att jag blev grön politiker.
Att lägga ner järnvägar (och tom bygga väg på banvallen som i Vellinge och mellan Gräfsnäs och Sollebrunn) är idiotiskt och fel ur många aspekter, det fattade jag som liten unge, faktiskt.
En stad utan tåg räknas inte.
Och städerna som riktigt finns i mitt hjärta har även spårvagnar (förutom Malmö som la ner fyran 27/3 1973, detta sorgens datum!).
Känslopladder?
Ja, såklart men också en trafikpolitsik realitet att räkna med.
Trafik på räls lockar fler resenärer och då har jag ändå inte sagt något om godstransporterna.
Där snackar vi tunga co2 och no2-halter.
Jag tillhör den minoritet som vill att Hallandsåstunneln ska byggas färdig och jag förbannar borgarna som drar undan banverkets anslag inte vill bygga citybanan i Stockholm.

För övrigt är du och jag miraklet här.

Och ovan regnbågen finns ett sagans land.

4 kommentarer:

Tanya sa...

F1200 är min favorit bland ångloken. Det största och tyngsta som någonsin rullat genom Sverige, men ändå så oerhört vackert. Och att det nästan totalförstördes i en olycka i Getå 1918 men att man på något mirakulöst sätt kunde reparera det och åter ta det i bruk. Det fungerar fortfarande superbra idag. Det är coolt.

Vilse på Värnhem/Anders sa...

Det hängde på väggen i mitt pojkrum. Coolast och tuffast, verkligen. Har sett det köra en gång, på 125-årskavalkaden 1981. En erotisk upplevelse!

Knubbsäl sa...

Stöjder Sj i arbetet och är för det mesta nöjd. Med det finns dagar då jag förbannar dess existens. För att inte tala om Öresundståget ... :-)

Vilse på Värnhem/Anders sa...

Jag tycker att vinstkravet på SJ är korkat och skulle vilja se att trafikeringsrätterna gick över till de regionala huvudmännen. Och X31 är gjorda för att gå över sundet, inte för långa sträckor. Det är hål i huvudet att köra dom på Västkustbanan och till Kalmar. Låt dom vända i halmstad Och Älmhult och kör X2 och intercity i övrigt. Tycker jag.