02 april 2007

Kaffe och betyg.

Nu var kaffet ovanligt gott, får jag säga.
Annars kännner jag inte så mycket smak eller ännu mindre lukt just nu, tyvärr.
Jag är fortfarande sjuk och det är verkligen något som jag är dålig på.
Jag är sugen på italiensk glass, men vet att jag inte skulle njuta av den.
Kollar på TV och hör att Leijonborg kanske ska avgå.
Det vore förfärligt om rottingmajoren Björklund tog över.
Det positiva med det skulle förstås vara att han då inte längre hade tid att demontera det som är bra i den svenska skolan.
Visst finns det sånt som han har rätt i.
Man ska kunna tulla elever och mobbare ska kunna flyttas.
Bestäm att ungarna inte ska ha spelare och telefoner på lektionerna.
Men däremot är det så att ungar lär bättre om de kan påverka sin "arbetsmiljö".
Utan tvekan.
Och lärare är bättre lärare om dom i någon mening är kompisar med barnen.
Och betyg styr lärandet mot sånt som går att mäta.
Jag tror mer på individuella utvecklingsplaner än på betyg.
Betyg är en spark på dom som redan ligger och ett äpple åt dom som redan mår bra.

Tänkte försöka skriva nåt smart om vänskap och värderingar, men det får vänta.

4 kommentarer:

lucy sa...

... och här måste jag ju lägga mig i igen.
menar du inga betyg i vare sig grundskola eller gymnasium? ind. utvecklingsplaner låter fint, men hur ska de se ut? är inte de också en slags "bedömning"?

det här har jag tusen kommentarer om, kanske bäst att jag gör ett eget inlägg och slutar terrorisera din blogg :)

Anders sa...

Nu tänkte jag i första hand yngre barn, när det gäller gymnasiet är jag inte lika tvärsäker. I varje fall är regeringens planer på betyg från ettan helt fel enligt min uppfattning. När det gäller betyg som urvalsinstrument så är det trubbigt och dåligt.

Anonym sa...

Individuella utvecklingsplaner är, i de fall de fungerar väl, ett oerhört mycket mer mångfacetterat redskap än vad betyg någonsin kan bli.
Dock måste det kanske till någon form av utvalskriterium inför ex anagning till högre utbildning.

Hade jag fått bestämma skulle vi standardisera IUP-förfarandet och införa ett betygsliknande system endast i grundskolans och gymnasiets sista år och då i kombination med någon form av antagningsprov, typ "högskoleprov light" i förhållande 70/30 ungefär.

De barn, för vilkas föräldrar, ett dåligt betyg kommer som en fullständig nyhet i åk 8, är de vars föräldrar inte kommer på utvecklingssamtalen och/eller föräldramötena, och deras ungar blir inte mer hjälpta av att redan från unga år stämplas ut som underkända.
Bättre då att fokusera på det som fungerar och det som man kan bygga vidare på inför framtiden.

lucy sa...

ja, "kanske" måste det till något slags urvalskriterium. och vad får vi då? just det - ett betyg.