30 april 2007

I en annan del av världen

När jag är i Stockholm påminns jag om varför jag föredrar Malmö.
Falafel för femton kronor är godare än falafel för 40, det går inte att komma undan.
Stockholm är vackert, men samtidigt är det så fint i kanten.
Malmö är ruffigt och stökigt.
Som jag, som vi.
Förvirrade dansar vi en virvlig polka genom livet.
Man blir yr och fundersam och hamnar på platser man inte trodde fanns.
Men det jag kom för att uppleva fanns bara möjlighet att få just här.
Och att kolla in i just dom bruna ögonen, är som att se sig själv i spegeln.
Det är en underbar vår.
Livet älskar mig och nog fan finns det en apa som ser ut som jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

*Harkel* - inga onda ord om Stockholm tack ;). Fint i kanten har jag bara upplevt att vissa delar av Stockholm är, men det är klart, jag är ju infödd Stockholmare så jag kanske har bias. För mig finns det ingen bättre stad att bo i här i Sverige :). Men det där med att det kostar mer att bo och leva här ändrar jag gärna på!

Anders sa...

Det är i hög grad en medveten politik som gjort Stockholm dyrt och flashigt. Tyvärr vandrar väl Malmö i någon mån på samma väg. Om tio år kan Möllan ha blivit lika fint som Söder och fan vet om inte vissa stadsdelar redan är Kungsholms- eller vasastanfierade. Det är ingen vacker syn. Men vi är några som gör motstånd ännu.