31 mars 2007

Varför är borgarna så tråkiga?

Skulle ju över och demonstrera för Christiania idag. Nu blir det inte av; halsen bråkar som fan och jag har ingen ork. Men det är en viktig grej. Den borgeliga regeringen i DK vill "normalisera" Christiania, vilket innebär att många självbyggda hus ska rivas, och nya svindyra bostadsrätter ska byggas, bland annat. Egentligen borde det vara sossarna som skulle vara emot CA och borgare som skulle vara för. På CA har man skapat en värld där alla är välkomna, där man själv formar sitt hus och sitt liv, precis som liberaler säger att man ska göra. Några har blivit rika på sin idé, som tex Christiania bikes. Men borgarna är så tråkiga, så konventionella och allt ska vara så normalt. Man ska ha fula kostymer och lyssna på tråkig jazz eller klassisk musik.
Kärnan i den borgeliga ideologin är, om jag fattat rätt, att individer ska ta för sig och få lov att bli rika, eftersom det ger arbetstillfällen och tillväxt som gynnar alla.
Skatterna ska därför vara låga.
Så långt hajar jag, även om jag har mina invändningar.

Och jag skriver inget om borgarna och miljön, för det skulle bli för låååångt.

Men varför ramas det in med så mycket konvention, snäva normer och tråk?
Flaggviftande och fula kläder..och den löjliga monarkin.
Finansministerns hästsvans är ett ljus i mörkret (inte snyggt, men i alla fall nåt eget).
Varför ser ingen i regeringen ut som Tomas DiLeva?
Varför finns inte mångfalden som man prisar?
Varför skapar inte m och fp ett svenskt Christiania, där folk får bygga sina egna hus, i alla bemärkelser?
Varför är borgarna så tråkiga?

1 kommentar:

Anonym sa...

En högst relevant fråga! Fan, vad tråkigt det måste vara att vara borgare.