07 mars 2007

Inifrån, utifrån.

Skrev innan att jag tror att jag har en möjlighet att påverka systemet inifrån. Så är det. Men systemet har också möjlighet att påverka mig. Att tillbringa ett par dagar i lyx på ett fint hotell i Köpenhamn, uppassad av tjänsteandar, ätandes dyr mat och få allt serverat påverkar min bild av världen. Och ju mer jag har det så, desto mer påverkas jag. Därför tog jag på mig min varma jacka, körde händerna djupt ner i fickan, snurrade GAIS-halsduken om mig och promenerade ut i småregnet. Köpenhamns gator larmade och skrek. Utslagna stod vid ingångarna till affärerna och halsade bajer. In på Jagtvej kom man inte, polisen hade gjort halva Nørrebro till en krigszon. Men vid avspärrningarna fanns ett hav av blommor, ljus och kort. Stans unga sörjer sitt numera rivna hus. Regnet piskade skönt i mitt ansikte och ångest och sorg värkte ut. Men bara efter en stund var jag tillbaks i hotellets värme. Tyvärr.

Inga kommentarer: