20 januari 2007

Människa redan som ofödd.

Snön faller över Floda. Hon har stuckit för att hämta sina ungar och några muttrar eller vad det nu var. Ungar, ja. På tisdag fyller min yngste sex år. bonusbarnet som jag ibland kallar honom, eftersom han kom helt oförhappandes. Lika välkommen som någon av dom andra. Och eftersom exet inte hade ett pucko som läkare, så blev könsbestämningen alldeles korrekt och han fick sitt namn redan som litet foster. Vi såg honom på ultraljudsskärmen och visst var han en liten människa redan då. Tänkte vi någonsin tanken att låta en läkare skrapa och dammsuga ut honom? Nä, knappast. Om fosterdiagnostiken hade visat att han var ett litet downsbarn, så hade vi förberett oss på att välkomna honom som det. Han var vår unge redan vid det positiva beskedet, redan som ett blått litet streck eller två. Jag lär mig aldrig att tycka att det är rätt att kunna välja bort ett avlat barn. No matter hur mycket förståelse jag försöker mana fram eller vilka goda skäl man radar upp för det. Sen får jag fösas in i kd-facket hur mycket som helst, jag kunde inte bry mig mindre. Man kan få sin politiska karriär stoppa för mindre kontroversiella yttranden än så. Men ju fler argument som radas upp för aborter, desto mer tycker jag att det är fel. Jag kunde go on for ages om detta, men håller här.
Tror ni fattar vad jag menar.

Musik: "Teach your children well" - Crosby, Stills, Nash & Young

1 kommentar:

Anonym sa...

Finns det någon omständighet som enligt din åsikt kan berättiga till abort? *nyfiken*