02 januari 2007

Enkät om bloggande.

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan juni 2005.
. 2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Åh, jag hade en drömbild av smarta inlägg och modiga debattörer.
3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Sigge Eklunds.
4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Tycker dom är helt okej. Blandar ytterst privat med väldigt politiskt nu som då.
5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Tio-femton, kanske.
6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Kanske 50/50 mellan politiska bloggar och privata. Plus några som är både och. Och sportbloggar. blev många procent där..
9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Ingen aning. Någon vän har förvånats över att jag (enligt honom) är så utlämnande).
10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag är alltid mig själv. Vem skulle jag annars vara?
11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Har nån slags gräns i mitt huvud och taket har snarare blivit lägre över tiden.
Försöker låta bli att hänga folk i min närhet. Annars kan det vara hur privat som helst. Exen har dock fått sig en känga. har raderat poster som gått över min gräns
12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Mitt sexliv. Mest för att det involverar andra som inte bett om att få outas på nätet. Nämner aldrig barnen, exen eller andra som jag tror vill vara anonyma vid namn.
.13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Vet faktiskt inte. jag skriver därför att jag vill skriva. Frågar mig inte varför!
14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Ja, man ser vilka som har självironi/distans och vilka som inte vågar blotta sig det allra minsta.
15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Nej
16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja, man kan hamna i trubbel om man lämnar ut sig och/eller andra, såklart.
17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Ja, det har jag. Nu är jag dessvärre rätt så lättsårad och värre har det varit.
Kommentarer har i enstaka fall plockats bort.
18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Jadå, men det var ett tag sen.
19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Får prestationsångest då och då. Tycker att jag skriver som en kratta, av och till.
20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Det förändras och utvecklas med mig och världen. Blir jag mer politisk så blir bloggen det.
21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Tror mest att vi påverkar varandra. Men i förlängningen påverkas väl andra och annat av det.
22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Ett tillfälle att skriva helt kravlöst om ditt och datt och stundom få reaktioner på det.
23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Nya spännande tankar och insikter. Inspiration till eget skrivande.

Inga kommentarer: