27 januari 2007

Dagishatarna vinner aldrig en diskussion (drygt inlägg)

Har ägnat många goda timmar på nätet åt att diskutera förskolans betydelse, oftast sammankopplat med diskussionen om huruvida hemmafruar ska få pengar för vård av frisk man. Det slår mig att dagishatarnas kalkyler aldrig håller. När jag och andra med några enkla uppställningar räknat ut att förskolan går med vinst för samhället, så faller orättviseargumentet. När man sen spär på med att berätta om hur mycket samhället kan spara på att missförhållanden, sjukdomar och funktionshinder upptäcks tidigt, så växlar dagishatarna linje och kör med att dagis är skadligt och att det bästa är att vara hemmafru, oavsett de ekonomiska aspekterna. "Pengar är inte allt", heter det då helt plötsligt. "Det finns andra värden". Jo, det gör ju det. Jämställdhet, vidgade vyer för barnen, mamma med ett eget liv.
Sålunda: dagishatarna vinner aldrig en seriös diskussion.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vård av frisk man?! Utveckla gärna. Eller tror du verkligen att det handlar om att serva maken?

Anders sa...

Hon tvättar hans tvätt, lagar hans mat, städar hans hem och passar hans ungar. Vill man ha betalt från samhället för det är "vård av frisk man" ett bra begrepp. Ja, såklart att jag raljerar.

Anonym sa...

haha! jag tvättar gubbens tvätt likförbannat, trots att dottern går på dagis. och jo - han tvättar min med. och lagar min mat. och "passar" min (vår!) dotter, om det nu verkligen kan kallas att "passa" sitt eget barn (Du skrev det - inte jag).
Jag vill nog påstå att du raljerar överdrivet, så mycket att du förringar alla oss som önskar att vi hade möjlighet att vara hemma med våra barn - trots att det ÄR billigare med dagis för samhället. Är pengar allt?

Anders sa...

Nä, pengar är inte allt. Men väljer man att förvärvsarbeta mindre, så får man räkna med lägre materiell standard oavsett vilka skäl man tycker sig ha. Och att småbarnspappor jobbar mer än alla andra i samhället ÄR en sak som förundrar mig. Varför inte passa på att gå NER i tid, så man kan fortsätta att ha det mysigt med sin unge efter föräldraledighetens slut.

Anonym sa...

Det är stor skillnad på att gå ner i tid och att ha möjligheten att kunna stanna och sköta "barnomsorgen" själv. Dagis ÄR inte bäst för alla barn - långt ifrån! Men kanske är det bäst för de flesta föräldrar ......

Anders sa...

Menar du att det finns vissa grupper/kategorier barn som inte passar i förskolan?
Den inställningen kan inte jag som pedagog ha. Verksamheten ska passa barnen, det är inte barnen som ska passa i verksamheten.

Men varför kan inte genomsnittliga tvåsamhetspar undvika förskola för barnen om de så önskar?

Anonym sa...

Varför envisas vissa människor med att _kategorisera_ barn?! Nej - jag tänker inte dela in ungar i olika fack för att visa på "vem" som inte "passar" i en förskola! Jag är alldeles övertygad om att när man pratar om BARN måste man ner på individnivå. Att slänga in ungar hit o dit i fack är respektlöst. Och ärligt talat, den sista frågan är dum. För att man inte har råd så klart. *avslutar disk. här*

Anders sa...

Jag hade faktiskt velat ha lite substans bakom den ofta upprepade frasen : "alla barn passar inte i förskolan". Hur är ett förskolebarn, hur är en som inte passar där? Skiljer det sig från grundskolan, tro?

Och i den andra delen: jag har hört folk som tjänar dubbelt så mycket som jag påstå att de inte har råd att vara hemma. Jag och ex1 levde under nästan ett år på förskollärarlön + 60 kr/ dag i föräldrapenning. Det är tydligen väldigt relativt, det där.