21 december 2006

Halleluja vid skolavslutningar stinker.

Ungarna slutar skolan och som vanligt sker det med halleluja i Paulikyrkan.
Varför?
"Undervisningen skall vara icke-konfessionell. Inget samfund skall därmed särskilt gynnas", står det i läroplanen. Ändå mesar både skolverket och lokala makthavare och mumlar om fina traditioner och så.
En del rektorer säger barn inte behöver delta om dom inte vill.
Men då missar man en väsentlig punkt.
Ingen ska någonsin behöva redovisa sina religiösa övertygelser i ett land med religionsfrihet.
Barn ska lära sig om religioner, inte läras in i en religion.
Jag har till och med svårt att förstå att svenska kyrkan vill vara något mesigt allmängods, att dom vill ha ditkommenderade ungar (lika svårt för mig att fatta som barndop, faktiskt).
Vore jag kristen skulle jag skämmas.
Nu blir jag mest förbannad.
Och mina skolungar då?
Femtonåringen tycker som jag, åttaåringen tycker att det är en fin tradition.

Musik: "God" - John Lennon

2 kommentarer:

Anonym sa...

Benägen att hålla med.

Anonym sa...

Jag håller med du. Men det har du säkert läst ;)