28 november 2006

Pojkar och flickor i förskolan

Jobbade för andra dagen i rad. När jag kom ut till vårt lilla hus så stod några pojkar och lekte med lego, medan en grupp fluckor ritade fina teckningar med tuschpennor. Just idag var barnen från stora avdelningen där. Tror bestämt förskolan kan göra en skillnad och läroplanen talar sitt tydliga språk om att motverka stereotypa könsroller. Men det jag ser är att förskolan snarast befäster könsrollerna. Ska jag alls jobba inom förskolan så blir genusfrågorna min nästa stora sak att ta mig an. Men det blir inte lätt. Ytterst få bryr sig om genusfrågorna. För många pedagoger är arbetet i förskolan en förlängning av mammarollen. Och då blir det som det blir.

Musik: "9 to 5" - Dolly Parton

1 kommentar:

Anonym sa...

*Suckar ljudligt och nickar instämmande*