06 oktober 2006

I nöden prövas vännen & min läsekrets.

Det är tidig morgon här i Malmö. Om det vore juni, så skulle solen nästan vara uppe, men nu är det alltså oktober och det är svart som i en grav. Jag har ju gått hemma en vecka nu och det gör att dygnsrytmen blír lite miffad. Men den rättar snart till sig igen, bara jag kommer in i rutinerna igen. Tänker på "pappas" inlägg nedan och på vänskap. Hur det gamla talesättet "I nöden prövas vännen" är så ohyggligt sant. Under min långa sjukdomsperiod i vintras var det så uppenbart vilka som fanns kvar, vilka som tillkom och vilka försvann. Och dom som inte bestod prövningen kommer aldrig mer in i mitt liv, med mindre än att en bra förklaring presenteras. Om du är hemma och har influensa, så kan jag komma och servera dig medicin och hämta vatten och om jag är låg och behöver värmande ord och sällskap, så ska jag få det av dig. Så är det bara. En vän säger däremot inte bara det man önskar höra, utan ibland det man behöver höra. Allt ovanstående är tillämpbart i ett kärleksförhållande också; ännu mer där skulle jag säga.

Vad "Pappa" anbelangar, så anade jag inte ens att han läste min blogg. Jag vet och anar vissa läsare (även om jag förundras över att ni står ut med mina drapor ibland), medan andra då är fullständiga överaskningar. Detta är mitt forum för att vara dryg, spy galla eller jubla, men det är klart att jag tar hänsyn till läsare. För nära anhörigas skull redovisar jag inte mina mörkaste tankar när dom dyker upp och jag försöker attt inte lämna ut nån annan än mig själv. Dom få gånger jag ändrat eller kastat inlägg har det varit av det skälet. Min blogg är ovärdelig, särskilt som jag inte skrev den där boken i somras. Fler än pappa får gärna kommentera, men vill ni bara läsa, så räcker det långt.

Musik: "You´ve got a friend" - Carole King

Inga kommentarer: