17 september 2006

Valdag i skogen

Mina valdagar har vanligtvis börjat med en tidig stadig frukost och sen ut stan till vallokalerna som jag varit satt att bevaka med kassar fulla med valsedlar. Det har varit pirrigt och kul. Och valförrättare och andra partiers representanter har varit trevliga och glada. Kaffet har flödat.
Men idag klafsade jag genom underbar och kuperad terräng med min groda i handen. Grodan och hennes kassa rygg. Upp och ner för backar, som på lidingöloppet, fast bara fem kilometer. Att ta hand om sin hälsa är också ett slags politik, antar jag. Både grodan och jag har redan röstat. Verkligen inte på samma partier, men av med den respekt för varandras åsikter som vi har. Politik är dock inte det vi ägnar oss åt tillsammans.
Men promenader har en stor plats i våra dagar tillsammans.
Sen drabbades av nåt som liknade ångest när tidpunkten för avresan kröp närmare. Det smärtar att avståndet är långt, men jag försöker räkna det vi har och inte det vi saknar.
Ska lyssna på valvakan i lurarna på tåget.
Det känns i magen som om borgarna vinner.
Men min mage har haft fel förr.
Hoppas det är så nu med.

Musik: "No surrender" - Bruce Springsteen

Inga kommentarer: