26 augusti 2006

Det här är ditt land

Det är ofrånkomligt attt reagera på gängen av ungar som hänger på festivalen (och andra kvällar med förresten). "Var är era föräldrar ?", tänker jag. "Och era systrar ?", eftersom det mest är frågan om unga arabgrabbar. "Sitter farsan och dricker kaffe på klubben och hjälper syrran till med att städa och rulla falaflar?", tänker jag.
Nu, innan nån slänger in mig i rasseskåpet vill jag bara deklarera att jag är välmeriterad antrasist som till och med blivit mordhotad av kortsnaggade unga män som ändå har mer hår än hjärna. Men det betyder inte att jag gillar att att unga tjejer fostras som på medeltiden, samtidigt som deras bröder far vind för våg ute på stan. Det vore mer rasism att skita i det eller att tro att araber inte kan leva modernt och jämställt. Ibland säger vi att det är majoritetssamhällets fel. det stämmer i nån mån. Det jag blev mordhotad för var när jag tog upp rasismen bland dörrvakter, en rasism som gör och gjorde att blandningen uteblir och unga invandrarkillar och -tjejer (dom som får vara ute på kvällen) dansar i lagerlokaler utan nödutgång. men alla får ta steg. I Sverige ska vi ha jämställdhet. Basta.

Musik: "Det här är ditt land" - Adl, Lisa, Petter, Emilia & Peps

Inga kommentarer: