29 juli 2006

Proisraelisk...

Anders är också proisraelisk säger min vän och flinar lite.
Jag vet att han ironiserar, vi känner varandra väl politiskt och det är ingen big deal.
Natten är ljum på restaurang Möllans uteservering och folk verkar ha det kul och politiken är nog långt borta för dom flesta. Men fakta är att det räcker att ha minsta förståelse för att israeler blir arga och ledsna när islamister kastar bomber i huvudet på dom, för att bli kallad proisraelisk. Det är så mycket svartvitt tänkande att jag blir alldeles matt.
Men det blir ingen mer politisk diskussion den kvällen, folk har druckit och vill ha kul. Jag vandrar hem i natten efter att ha blivit bjuden på drink (!)
Idag på gågatan träffar jag den ende jag känner som suttit i koncentrationsläger.
En liten man, fysiskt, men maken till livsbejakande människa får man leta efter.
Hur ska man annars bli när man kommit levande ur Auschwitz?
Iadg talar vi om balans i nyhetrapporteringen från Mellanöstern och hur enkelt folk gör det för sig. I Malmö är det en stekande het dag.
Dom flesta tycks ha det ganska bra

1 kommentar:

Rasmus Ling sa...

Svartvita resonemang är mycket sällan bra.