30 juni 2006

Tyskland vinner...

Tyskland vann. På straffar. Har hela tiden trott att dom tar VM och det tror jag fortfarande. Å, det var verkligen spännande.
Läste i en annan blogg om att Tyskland inte förtjänade att vinna i fotboll, på grund av förintelsen.
Nio miljoner, fick bloggaren siffran på antalet döda till, dessutom.
Det är så korkat att klockorna stannar, måte jag säga.
Och ironiskt dessutom, med tanke på att två av Tysklands stjärnor heter Klose och Podorski.
Jodå, klockrena polacker!
Det skulle Adolf inte gillat.
Men hela tanken på en kollektiv skuld som skulle ärvas är skum. Och om alla tyskar skulle straffas när är så straffet avtjänas? Efter kriget dog ungefär en miljon tyskar i olika läger. Tio miljoner fördrevs från områden i nuvarande Polen, från Tjeckoslovakien och Ungern mm.
Två miljoner tyska kvinnor våldtogs av sovjetiska soldater, många upp till tio gånger...och alla taggtrådsstängsel murar och skam..

Nazisterna fick som mest 36 procent i valet. Det var trixande och manipulerande som ledde fram till det slutliga maktövertagandet...

Ja, så kunde föreläsningen fortsätta...

Jag tycker att varje människa är ansvarig för sina handlingar.
Det kan vara svårt att ta det ansvaret och visst borde alla vara modiga hjältar.
Men jävligt få orkar vara det.
Dom flesta flyter med strömmen och sköter sitt så gott det går.
Och det där är längesen nu.
Glöm inte, men gå vidare.

För mig är Tyskland ett land där jag haft oerhört trevligt, ett land där de gröna intill helt nyligen påverkat stort och dessutom är man vaksamma på sin historia, fast man ser framåt. Mycket gemyt, mycken värme..

Måtte Tyskland vinna VM.
Visa dom jävlarna!

3 kommentarer:

Rasmus Ling sa...

Jag hoppas England tar hem det. Men Brasilien kommer leka, dom har bara spelat på 80% av sin förmåga.

Anders sa...

Okej, nu har vi facit i hand....

Zirie sa...

Å jag har också sagt att Tyskland ska vinna... har tom satsat "pengar" på det. :-)
Nu kunde (eh kan?) jag inget om laget men jag gick på magkänslan och min gamla "feeling" för tyskland. Höll stenhårt på dem 1990 å då var ju Klinsmann också med så varför inte? :-)

Go go Germany!