23 maj 2006

Sitter på biblioteket på Frölunda kulturhus och tar det lugnt. regnet faller lite ab und zu och det är varken picknick- eller uteserveringsväder.

Idag har jag gjort fyra av de bästa saker jag vet.

1. varit med grodan...nudge, nudge say no more. Hon fyllde minsann år i går och jag drog upp.

2. gått på museum. Å, jag älskar det. Lugn och ro och bara ta in information.

3. varit på stan och tittat i affärer. Kul och se på böcker, kläder, skivor och folk förstås.

4. varit på bibliotek. Bara älskar det. Litteratur, ni vet.

Men nu får hon gärna sluta jobba och komma och plocka upp mig på torget. Really.

En annan sak:

Folk som vill ha sänkt rösträttsålder jobbar nu för fullt med att förklara bort varför niondeklassare inte riktigt skulle rösta korrekt om dom fick chansen.
Säkert vill många av niorna också återinföra dödstraffet.
Bekymrade gröna ungdomar försöker förklara bort det hela med att partierna inte informerar tillräckligt.
Partierna informerar?
Man har väl själv ansvar för att ta reda på saker, eller?

Men jag tror att det handlar om nåt helt annat.

I vårt välfärdssamhälle blir du inte vuxen förrän sent, eftersom du inte måste (och det är betydligt jobbigare - men samtidigt roligare - att vara vuxen).
Till vuxenhet och mognad hör förmågan att sätta sig sig in i andra människors situation. Av den anledningen är fler unga än vuxna rasister och förspråkare av hårda straff och så där.
Man föds inte empatisk och vidsynt - det blir man (i bästa fall) på vägen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jupp! Modebloggar är så satans trista. Gärna vardagsblogg dock :)

Anders Wallner sa...

Läs gärna Ungdomsstyrelsens rapporter om försöken med sänkt rösträttsålder i Tyskland. Länkat från min blogg.