27 februari 2006

Politikerförakt stinker värre än bajs.

Inte så särskilt många människor arbetar politiskt .
Ibland när jag presenterar mig som politiker blir människor uppriktigt förvånade över att jag inte har en jättehög lön eller tjänstebli eller så.
Och att jag har ett vanligt jobb..
Och från tid till annan silas alla ens ord och handlingar genom ett politikerfilter byggt av förakt. När nån vill hacka på mig, drar man upp att jag är politiker och att jag kan formulera mig väl.

Yeah, right.

Hur kan det vara dåligt att jag är engagerad och hur kan det vara fel att kunna formulera tankar i ord?

Politikerförakt är inte bara korkat. Det stinker värre än bajs.

Alternativet till att politiker som man valt bestämmer är att byråkrater, generaler eller nån diktator bestämmer. Eller att var och en får fixa tillvaron själv, efter bästa förmåga.
Knappast så smart, va.

Somligas relation till politiker är också som pubertetsbarnets till sin förälder; å ena sidan ska man vara närmast omnipotent och fixa allt, å andra sidan duger man inget till....

Okej, vänta här...

Inte så begåvat, det heller.

Vad gör du själv för att ändra det du tycker är fel, förresten?



Musik: "Left outside alone" - Anastacia

1 kommentar:

Farsan_Baloo sa...

Politikerförakt är lika svårförklarat som lärarförakt, sjuksköterskeförakt, polisförakt eller förakt för någon annan yrkeskår. Visst, det finns rötägg, men inte i större utsträckning än någon annan stans. Men, precis som du är inne på, så finns en stor skillnad mellan politiker och andra. Politikerna får högst sällan lön för sina ansträngningar.

När man berättar detta för eleverna sitter de ofta som frågetecken. Medias bild är ju nu för tiden per definition sanningen och ser man bara på teve förstår jag att man får en snedvriden bild av hur en politiker arbetar.

Vet inte om bilden kommer att förändras nämnvärt av gårdagens seriestart (den där om unga snygga tjejen som blri miljöminister)