28 februari 2006

Inget krig

Märker att jag eldar upp mig lite, när jag går och plockar med varorna på Netto. När någon i min närhet oförtjänt utsätts för tråkigheter känner jag mig som Don Vito Corleone och vill ge igen utav helvete. Känner mig lite skyldig också, vill jag medge. Är det jag som drar olycka över folk, frågar jag mig. Men, nej, jag har inte ansvar för nån annans beteende än mitt eget. Och att ge igen är meningslöst. "Krig löser ingenting, därför fortsätter dom", skrev Henrik Tikkanen och här blir inget krig.
Men empati är inget man föds med, påminner jag mig om. Det är också nåt man kan tappa bort på vägen om man fokuserar på jag, jag, jag


Musik: "Army of me" - Björk

1 kommentar:

Anonym sa...

Eye for an eye leaves the world with only blind men. Mycket bra ordspråk från Gandhi som man kan tänka på när man vill ge igen för något som någon annan gjort. :)