08 november 2005

Incomplete

Om han bara koncentrerar sig och kommer i tid med böcker, pennor och allt annat med sig så ska det gå vägen.
Om han gör lite mer på lektionerna och fokuserar på sina uppgifter så blir det nog bra.
Han satt där, trött efter sin resa från England och jag undrar hur mycket han tog till sig. Han skrev snällt på åtgärdsprogram och vad det nu var, men det är tveksamt vilken effekt det har. Struktur, tydlighet och välvilja skall göra honom till en godkänd elev.
Men, motivationen då, vill man fråga.
Vad kan man åstadkomma, när man inte ser meningen med sakerna?

Egentligen är han ju tillräckligt smart, säger läraren välvilligt.

Så, vadå, då fixar det väl sig ändå nångång nånstans, tänker man lite rebelliskt.

Och ungen sitter där på Simpsons och tittar och radion spelar "Incomplete"

1 kommentar:

alter ego sa...

håller med i dina reflektioner. Det viktiga är Varför. Inte att det sker exakt på inrutade villkor och på det sätt som skolan bestämt.
Viljan och lusten, var uppmuntras den?