02 november 2005

Debatt i spöregn

Skulle debattera våldet i skolan igår. Mitt eget fack, lärarförbundet, arrangerade debatten och jag var förstås inbjuden som representant för mitt parti. Det spöregnade ute och förutom jag var det två centerpartister, två folkpartister och en kille från v. S och m hade anmält att de skulle komma, men uteblev. Lärarförbundarna var kanske tio (det regnade, som sagt), så vi satte stolarna i en ring och snackade lite lösare istället. Lärarna har ofta en jävla arbetssituation. Omvärlden förväntar sig allt mer och man har infört ett betygssystem som innebär att alla skall ha minst det som på min tid kallades trea. Man verkar arbeta mer och mer målmedvetet mot mobbing, men ju mer man gör, desto mer ser man vad som behöver göras. Ju fler brott som anmäls, destå mer verkar det i allmänhetens ögon som om våldet i skolan ökar. Men ingen tycks egentligen veta vilket.

Lärarförbundet vill ha mer resurser till skolan så att man kan fortbilda sig bättre och ökad lärartäthet. Det är svårt att säga emot, men samtidigt får vi nog rikta resurser åt andra håll också och avlasta skolan från arbetsuppgifter som egentligen inte är deras. Bättre stöd till föräldrar som inte kan eller orkar, fler idrottshallar, fler fältisar och (tyvärr) fler poliser.

Och - förstås - se till att dagis finns för alla och håller hög kvalitet.
Huset måste ju byggas från början.

Inga kommentarer: