07 augusti 2005

Grön för att överleva

Ibland blir jag lite skeptisk till mitt eget parti. Inte minst när nån sagt nåt knäppt om att den som inte har lust att arbeta skall få slippa eller om någon annan kommit med något hatfyllt inlägg mot organiserat europiskt samarbete.
Men att de gröna är mitt parti förstår jag inte minst därför att vi vågar ifrågasätta etablerade sanningar och det som står överst på den politiska agendan. Jag är grön för att överleva, för att travestera Linda Skugge.
Grön för att jag föredrar träd framför stadsjeepar i Malmös centrum,
grön för att jag föredrar tid att plocka i lägenheten själv, framför subventionerade pigor,
grön därför att alla människor har samma värde oavsett vad man tror på, vem man gör det med, hur man ser eller var ens föräldrar föddes eller så.

Grön därför att jag inte köper förenklingar som att allt vore bättre om allt var offentligägt eller privat,
grön därför att jag ser både individ, kollektiv, privat och offentligt och gillar det.

Jag är grön därför att jag kan ta ett lite obekvämare liv för att andra skall få det bättre,
grön därför att jag kan skippa chips och minska köttkonsumtionen (men inte avstå helt)
grön därför att det för mig är det enda hederliga att vara i en tid då rovdrift på människor och miljö ständigt slår nya rekord.

Grön därför att jag respekterar att inte alla ser det så.

Grön för att överleva.

Inga kommentarer: